Вихід з заняття має основним завданням плавний перехід від стану збудження, притаманного центральній вправі, до більш спокійного, врівноваженого погляду на події. Важливо не лише заспокоїтися, це можна робити за допомогою розминок, а й підбити перші підсумки заняття. Під час проведення вправ для виходу з заняття необхідно проводити початковий зворотній зв’язок, спостерігаючи висновки, яки роблять учасники заходу наприкінці. Далі наведено різні варіанти проведення виходу з заняття, але можна розробити і інші, зважаючи на основні завдання виходу з заняття.

Загальна рефлексія „Що я отримав на цьому занятті”

Учасники в колі або просто по черзі, якщо немає можливості облаштувати коло, висловлюють думки щодо заходу на якому були присутні. Існують усний та письмовий варіанти. У разі браку часу обирають усний варіант не зважаючи на кількість учасників. Якщо часу вистачає – письмовий варіант відповідей та озвучення його в аудиторії. Такі письмові рефлексивні примітки стануть складовою зворотного зв’язку учасників та ведучого. У разі браку часу на проговорення в аудиторії, хоча це не бажано, оскільки учасники маю почути думки інших, можна зібрати відгуки.

Відгук

Учнів просять написати короткий відгук на заняття, яке вони відвідали. На відміну від тематичного твору, де напрямок думок заданий, тут треба учасникові зорієнтуватися самому, що конкретно написати. Варіанти можуть бути більш емоційними, або більш змістовними, важливо при аналізі відгуків звернути на загальні тенденції.

Фронтальне обговорення

Класичний варіант виходу з заняття. Працює у аудиторії, яка інтерактивну взаємодію не дуже сприймає. Тому учителеві треба провести міні обговорення проблеми заняття, зазначити основні моменти заняття, підвести основні підсумки. Складність полягає в тому, що таке обговорення не дасть можливості оцінити висновки кожного учасника, але компенсувати можна за рахунок зворотного зв’язку

Підведення підсумків „Побажання і мрії”

На папірці учасники продовжують два твердження — перше „Мої побажання (кому назвати під час вправи)”, друге — «Мої мрії на майбутнє (стосовно теми заняття)”.

Незакінчене речення

Може використовуватися як на початку заняття для введення в тему роботи так і на виході. Учасники по черзі продовжують незакінчене речення, зазвичай це не фіксується, тому для зворотного зв’язку і подальшого аналізу може бути використано лише відносно – якщо маєте гарну память чи нотатки щодо заняття.

Варіанти незакінчених речень:

«Я..(назвати себе) побачив для мене сьогодні нового й цікавого те, що …»

Намалюйте як Ви себе почуваєте”

Завдання з малювання можна використовувати на різних етапах проведення інтерактивних занять, але варто бути упевненими, що учні візьмуть у цьому участь, якщо є відмови, можна спробувати зробити анонімне малювання, „для себе”, без коментарів для присутніх. У разі, якщо учасники погоджуються, то можна розмістити малюнки так, щоб всі бачили і вислухати коментарі автора щодо зображеного на ньому.

Такі вправи впливають на емоційний настрій групи, даючи багато інформації ведучому щодо напрямків подальшої роботи.

Кольорові папірці

На кольорових папірцях учні пишуть відповіді на питання, чи продовжують речення, наприклад таке – „Я..(назвати себе)…на цьому занятті ………….”. Отримані папірці приклеюють на дошці так, щоб всі бачили і коментують свої записи. Ці замітки можуть бути використані при аналізі якості заходу.

  1. Вправа „Мордочки”.

Емоційні зміни, які діагностує ця вправа можуть стати предметом обговорення при виході з заняття, підбиваючи певні підсумки методичного заняття.

Вправа „Позитив – негатив” (або „За – проти”)

Вправа спрямована на підбиття підсумків з обговорюваної проблеми у полярній манері, тобто визначення різних аспектів діяльності. Може бути використана при обговоренні спірних питань чи конфронтації в колективі учасників.

На дошці або на аркуші цупкого паперу ведучий фіксує у лівій колонці „негатив”, а у правій – „позитив”, який виник під час роботи над темою. Це можна робити фронтально або дати завдання в групи обговорити зазначені аспекти, в разі конфронтації можна роль „позитива” дати саме тому, хто випромінює „негатив”.

Спочатку фіксуються всі негативні думки, позиція „проти”, а потім позитивні думки, позиція „за”. Після фіксації ведучий має спрямувати обговорення таким чином, щоб співвіднести обидві позиції і позитивом нейтралізувати негатив. Інколи обидві колонки містять досить полярні твердження і не можуть врівноважувати одна одну. Тоді обговорення необхідно спрямовувати на те, як саме зменшити або подолати негатив.

Така вправа допомагає примірити позиції „за і проти”, знайти компроміс і є досить продуктивним виходом з проблемного, як за змістом, так і за формою проведення, заняття

Сенкан

Поетичне закінчення заходу, допомагає підсумувати інформацію, виділити головні ідеї, думки.

Сенкан — це білий вірш, у якому синтезована інформація в короткий вислів з п’яти рядків.

Щоб скласти сенкан дотримуйтеся наступних правил:

  1. Перший рядок складається з одного слова (іменника) – назва поняття.
  2. У другому рядку представлений опис, що складається вже із двох слів (прикметників).
  3. Третя — визначає характерні дії й складається із трьох слів (дієслів).
  4. У четвертому рядку формується фраза, що складається з чотирьох слів і виражає ставлення до теми.
  5. Останній рядок складається з одного слова (синоніма до теми), у якому відбито суть або сформульований висновок.

Схема сенкана (може бути видана на руки учасникам)

Тема (іменник)

Опис (2 прикметника)

Дія (3 дієслова)

Відношення (фраза з 4 слів)

Перефразовування суті


Приклад

Інтернет

Простий, зручний

Усіх зв’язав, об’єднав, перетворив

В один комп’ютер цілий мир

Мережа

Для якісного втілення інтерактивної складової уроку (заняття чи тренінгу) треба досить ретельно підійти до вибору вправ. Ми вже розглядали: