Досить давно, у 2004 році була написана авторська робоча програма гуртка для учнів 5-6 класів «Навчаємося мислити та спілкуватися на заняттях математики». Гурток спрямований на оволодіння школярами таких галузей знань як математика та психологія. Побудований на вирішенні математичних задач та життєвих ситуацій, він дозволяє дітям розширити свій світогляд, дізнатися більше про себе та світ, через розуміння особливостей власної навчальної діяльності і розвинути свої математичні здібності.

Наразі актуальність вивчення цих аспектів збільшилася. У статті наведено технологічну карту уроку ЯК ЛЮДИ СПРИЙМАЮТЬ ІНФОРМАЦІЮ (заняття 2)

Метою заняття є усвідомлення учнями багатоканального сприйняття інформації. Різні канали сприйняття інформації в людини: бачити, чути і відчувати. Кожного з нас оточує велика кількість інформації, існування в інформаційному суспільстві вимагає від людини володіння навичками сприйняття та обробки цього потоку.

Робота з передачею та сприйняттям інформації підвищує рівень соціальної компетентності учнів, дозволяючи їм оволодіти деякими засобами взаємодії з іншими членами суспільства. Усвідомлення різних можливостей дозволяє продуктивно співпрацювати з різними партнерами, виконувати різні ролі і функції в колективі, застосовуючи ефективні стратегії взаємодії.

Технологічна карта уроку
Хід уроку
Форма роботи
Завдання
Примітки
1. Розминка ۞

«Оригінальне привітання»

Інструкція: кожен учасник заняття, включаючи учителя, повинен вигадати оригінальне привітання, тобто словами (наприклад: «Доброго ранку»), жестами (наприклад: кивок головою) або через дотик (наприклад: потиснути руки) привітатися з максимальною кількістю учасників, які рухаються по аудиторії у довільному порядку.

Важливим при обговоренні цієї вправи звернути увагу на різноманітність передачі такої інформації як привітання, а також на канал сприйняття: бачу, чую чи відчуваю.

Час: 10 хв.

Реквізит: ватман 1 шт., маркери

2. Основна частина ۞

«Розігрування рольових ситуацій» (групова робота, групи по 4–6 учнів)

Після обговорення каналів сприйняття інформації, учитель фіксує на дошці символьною мовою: бачу(наприклад: зображене око), чую(зображене вухо) і відчуваю(зображено руку). Потім учні наводять свої приклади передачі і сприйняття інформації за різними каналами. Після детальної рефлексії учні отримують завдання вивчити текст і передати цю інформацію.

Інструкція для групової роботи:

1 група має показати зміст цього тексту з опорою на канал «бачу». Ідеальним є виконання завдання без використання мови та дотиків.

2 група має показати зміст цього тексту з опорою на канал «чую». Ідеальним є виконання завдання без використання жестів та дотиків.

3 група має показати зміст цього тексту з опорою на канал «відчуваю». Ідеальним є виконання завдання без використання мови та жестів.

4 група — «експерти» — вони отримують завдання на окремих аркушах зафіксувати скільки разів було звернення до заданих каналів сприйняття інформації чи дійсно передача інформації була максимально налаштована на заданий канал.

5 група має відтворити зміст тексту з використанням всіх можливих каналів передачі і сприйняття інформації. Вона презентує своє завдання після виступу перших 3 груп і прослуховування думки експертів.

Час: 1 година.

Реквізит: ватман 4 шт., маркери. Аркуші для групи експертів (можна задати параметри для аналізу). Текст надрукований (можна використовувати підручник)

Текст може обирати учитель, в залежності від матеріалу, що вивчається але наведемо приклад такого тексту.

Мерзляк А.Г., Полянський В.Б., Якір М.С. Математика, 5 кл. ст. 17.

…Лічба за допомогою десяти пальців рук призвела до виникнення десятирічної системи числення. Загальна кількість пальців на руках і ногах є основою для виникнення двадцятирічної системи. «Пальцеве» походження має і дванадцятирічна система: спробуй великим пальцем руки порахувати фаланги на інших пальцях тієї ж руки, вийде 12 (мал.. 1). Так виникла лічба дюжинами.

І в наші дні в Європі дюжинами продають носові хусточки, ґудзики, курячі яйця. Кількість предметів у столових приборах чи сервізах (виделки, ножі, ложки, тарілки, чашки тощо), як правило, рівно 6 (півдюжини), 12, 24 и т.д…

3. Заключна частина Загальна рефлексія заняття. В загальному колі. Важливим аспектом обговорення є включення не лише емоційного шару вправи

  • Сподобалось чи ні?
  • Комфортно ви себе почували в тих чи інших ролях?
  • Чому?

але й інформаційного

  • Чого ви дізналися?
  • Як це знання можна використовувати в повсякденному житті?
  • Чому навчалися?
  • На що тепер будете звертати увагу?).

Причому інформаційну рефлексію бажано провести письмово, на маленьких аркушах.

Час: 10 хв.

Реквізит: маленькі липкі аркуші.

Домашнє завдання може бути тестом на виявлення репрезентативного каналу сприйняття кожного учня. Для обчислення експрес-тесту і пояснення результатів тестування можна залучити шкільного психолога.